Wat is WLTP en waarom is dit ingevoerd?

In Europa moeten voertuigen voldoen aan bepaalde emissie eisen. In 1992 werd de emissiestandaard EURO1 geïntroduceerd in de Europese Unie. Sindsdien is er veel veranderd en vanaf 1 september 2014 is EURO6 de nieuwe norm. Sinds 1 september 2017 zit de EURO6 norm in een overgangsfase. De testmethode is gewijzigd van NEDC naar WLTP, een nieuwe meetmethode met grote gevolgen in Nederland en de rest van Europa. Wat betekent dit voor de registratie van nieuwe voertuigen? Waar moet je op letten bij het kopen van een auto met een Europese typegoedkeuring? Wij leggen het graag uit.

Wat is EURO6?

Op 1 september 2014 is de nieuwe emissienorm EURO6 van kracht geworden. De emissienormen werden weer wat scherper ten opzichte van EURO5 die geldig was vanaf 1 september 2009. Fabrikanten moeten voldoen aan de geldende emissienorm om een auto te kunnen registreren. 

Sinds september 2017 zit de EURO6 norm voor voertuigen in een overgangsfase vanwege nieuwe keuringseisen. Je zou verwachten dat dit dan EURO7 zou gaan heten, maar dat is niet zo. Uiteindelijk zal EURO7 een keer geïntroduceerd worden, maar tot op heden is nog niet duidelijk wanneer dat gaat gebeuren. Tot die tijd worden er variaties geïntroduceerd zoals EURO6B, EURO6C en EURO6D.

Ondertussen is wel de manier waarop voertuigen worden gekeurd veranderd van NEDC naar WLTP (meer daarover lees je hier op onze website). Vanaf 1 september 2018 is een WLTP meting verplicht voor een Europese registratie van personenauto’s en kleinere bedrijfswagens (klasse N1.i). De wat grotere bedrijfswagens tot 3.500kg (klasse N1.ii en N1.iii) lopen een jaar achter voor wat betreft de WLTP verplichtingen. Vanaf 1 september 2019 is WLTP ook verplicht voor deze bedrijfswagens.

De eerste WLTP gekeurde nieuwe voertuigen konden gekeurd worden op basis van EURO6C en EURO6DTEMP. EURO6B was de laatste norm op basis van NEDC. De meeste fabrikanten hebben EURO6C overgeslagen en zijn direct EURO6DTEMP gaan keuren, een nieuwere variatie op basis van EURO6 waarbij er een extra test gedaan wordt genaamd RDE. RDE staat voor Real Driving Emissions en is een aanvulling op WLTP. Deze extra test kon ook vanaf 1 september 2017 en EURO6DTEMP is de minimale verplichting vanaf 1 september 2019. 

Vanaf 1 januari 2020 is EURO6D (zonder de toevoeging TEMP) de norm voor fabrikanten voor het afgeven van de Europese typegoedkeuring. Vanaf 1 januari 2021 is EURO6D verplicht voor een registratie. Dit geldt ook voor de kleinere bedrijfswagens (klasse N1.i). 

 

Overgangsregeling verlopen typegoedkeuring

Bij een niet eerder geregistreerd voertuig is het van belang om te controleren of de typegoedkeuring nog geldig is. Zonder geldige typegoedkeuring is het niet mogelijk een auto te registreren in Europa, tenzij deze voor een zogenaamde overgangsregeling is aangemeld in het land waar de auto staat.

Het is voor officiële merkimporteurs in Nederland mogelijk auto’s aan te melden bij de RDW met een bijna verlopen typegoedkeuring in een overgangsregeling. Dit betekent dat de auto op basis van het chassisnummer wordt geregistreerd door de RDW. Zodra het kenteken wordt aangevraagd binnen 12 maanden na het verlopen van de typegoedkeuring wordt deze alsnog toegelaten door de RDW en wordt het kenteken afgegeven. Na de 12 maanden is dat niet meer mogelijk en kan de auto niet meer een kenteken krijgen. 

Typegoedkeuringscodes, wat kan wel en wat kan niet meer geregistreerd worden?

Om te controleren of een typegoedkeuring nog geldig is, heb je een COC/CVO (Certificate of Conformity/Certificaat van Overeenstemming) nodig. Op dit document (het “geboortebewijs”) staan alle technische gegevens van een auto. Bij punt 48 op het COC staat het typegoedkeuring nummer. De laatste twee letters bepalen of een goedkeuring nog geldig is.

In onderstaand voorbeeld van een gedeelte van een COC staan de letters “AG”. Dit staat op het COC van een personenauto (klasse M). Deze typegoedkeuring is verlopen op 30-08-2019. Vanaf 1 september 2019 kan deze auto dus niet meer geregistreerd worden (tenzij deze is aangemeld voor het verlopen van de typegoedkeuring in de overgangsregeling).

Hieronder vind je een overzicht van de typegoedkeuringen en de verloopdatum. (zie ook de website van de RDW).

Controleer dus altijd het COC voordat je een auto aanschaft zonder datum 1e registratie. Is de typegoedkeuring verlopen? Dan kan dat een probleem zijn om een kenteken te krijgen.

Meer informatie over WLTP kun je vinden op o.a. onze website (link naar artikel), de website van de BOVAG en FleetEurope. Heb je hier vragen over? Neem dan contact met ons op.