Btw, bpm, invoerrechten, bijtelling. Alles over belastingen als je een auto importeert.

Als je een auto gaat importeren krijg je te maken met diverse belastingen en overheidsinstanties. Naast de RDW, die het Nederlandse kenteken verzorgt, krijg je ook te maken met de Belastingdienst. Hoe zit het met btw? Betaal je die in Nederland of in het buitenland? Invoerrechten, moet je die betalen als je een auto importeert? Bpm, nog een belasting, hoe werkt dat? En hoe zit het met de bijtelling? Welk bijtellingspercentage geldt voor de door jouw geïmporteerde auto? In deze serie over belastingen bij het importeren van een auto, motor of camper krijg je alle antwoorden. Als eerste gaan we uitleggen hoe het met btw en de invoerrechten werkt.

Twee btw tarieven

Sinds 1 oktober 2012 geldt in Nederland het algemene btw tarief van 21% voor de meeste goederen en diensten. Daarnaast bestaat er nog een verlaagd tarief van 9% voor bepaalde diensten en goederen. Voor auto’s, motoren en campers geldt in principe 21% btw.

Als je een auto, motor of camper gaat importeren moet je soms wel en soms niet btw in Nederland betalen. Voor nieuwe en bijna nieuwe voertuigen (jonger dan 6 maanden na 1e registratie of minder 6.000km op de teller, het een of het ander dus) moet er in ieder geval altijd 21% btw betaald worden in Nederland.

Voor gebruikte voertuigen zijn er een aantal mogelijkheden met betrekking tot de btw, afhankelijk van wie de auto koopt en wie de auto verkoopt. Daarover verderop meer. Maar eerst gaan we uitleggen hoe het leveren van goederen zoals auto’s en motoren werkt in Europa.

Intracommunautaire levering

Binnen Europa zijn er afspraken gemaakt om de levering van goederen te vereenvoudigen. Bij de facturatie is het mogelijk om de btw te verleggen naar het land van de afnemer. Dat betekent dat er 0% btw gefactureerd wordt en de koper de btw in zijn land betaalt. Dat kan alleen als beide partijen een btw-nummer hebben.

Voor de btw gelden deze landen als een EU land waarbinnen intracommunautaire levering mogelijk is: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (incl. Balearen), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (incl. Man) en Zweden.

Vaticaanstad, San Marino en Andorra zijn voor de btw niet-EU-landen. Deze gebieden kunnen dus niet btw vrij leveren. Het Verenigd Koninkrijk valt in ieder geval tot een eventuele Brexit nog onder deze regeling.

Intracommunautaire levering is alleen mogelijk bij facturatie tussen twee ondernemers. Een particulier kan hier geen gebruik van maken.

Ondernemer en kopen binnen Europa

Als de auto wordt gefactureerd door een onderneming aan een andere onderneming in een ander EU land kan deze dus intracommunautair gefactureerd worden. De auto wordt zonder btw (0%) gefactureerd. De auto moet dan wel een btw-auto zijn. Dit betekent dat de auto vanaf de eerste registratie niet van een particulier is geweest en de btw nog verrekend kan worden.

Btw in Nederland wordt voldaan via de btw aangifte van de ondernemer die de auto koopt. De buitenlandse verkoper “verlegt” hiermee de btw naar de ondernemer in Nederland.

Koop je als ondernemer een auto van een particulier, dan is dat een marge auto en is btw niet van toepassing. Je betaalt dan btw over de winstmarge en niet over de aanschaf.

De enige uitzondering hierop is een voertuig jonger dan 6 maanden of een voertuig met minder dan 6.000km. Dan betaal je altijd 21% btw ongeacht of deze als intracommunautair of als marge voertuig is geleverd. Heb je als ondernemer in dit geval toch btw betaald binnen Europa? Dan kun je die terugvragen via de Belastingdienst.

Particulier en kopen binnen Europa

Als particulier kun je niet exclusief btw een auto kopen in het buitenland. Het is voor een ondernemer niet mogelijk om de btw te verleggen naar een particulier, dus zal deze BTW moeten berekenen. Dat betekent dat je altijd de btw in het buitenland betaalt als particuliere koper. Als een voertuig jonger is dan 6 maanden of minder dan 6.000km heeft gereden betaal je als particulier ook in Nederland 21% btw. Het is wel mogelijk om dan de in het buitenland betaalde btw terug te krijgen van de Nederlandse Belastingdienst, zoals je op de website van de Belastingdienst kunt lezen. Let hier dus op als je als particulier een auto gaat kopen in het buitenland.

Kopen buiten Europa

Koop je een auto, motor of camper jonger dan 30 jaar buiten Europa dan betaal je altijd 21% btw over de aanschafwaarde, de transportkosten en de invoerrechten. Het maakt niet uit of je als particulier of als ondernemer iets koopt buiten Europa. Deze BTW hoeft dan niet los in de btw aangifte te worden aangegeven, aangezien dit op een factuur staat die betaald is aan de douane. Die factuur kan dan de boekhouding in.

Koop je een oldtimer (ouder dan 30 jaar) van buiten Europa dan betaal je niet 21% maar 9% btw over de aanschafwaarde, de transportkosten en de eventuele invoerrechten. Deze moet dan wel aan een aantal eisen voldoen, zoals:
• In oorspronkelijke staat, zonder ingrijpende wijzigingen aan het chassis, de stuurinrichting of het remsysteem, de motor enz.;
• Tenminste 30 jaar oud zijn;
• Van een model of type zijn dat niet langer in productie is.

Invoerrechten, wel of niet van toepassing?

Als je een voertuig binnen Europa koopt en wilt importeren dan heb je niks te maken met invoerrechten. Er is vrij verkeer van goederen binnen Europa, dus is er geen sprake van invoer.

Koop je een voertuig buiten Europa, dan betaal je meestal wel invoerrechten. Normaal gesproken betaal je 10% invoerrechten over de aanschafwaarde en de transportkosten. Importeer je een auto als verhuisgoed dan heb je geen invoerrechten.

En importeer je een klassieke auto, motor of camper van 30 jaar of ouder, die voldoet aan dezelfde eisen zoals hierboven voor de verlaagde btw, dan kan die vrijgesteld zijn van invoerrechten. Uiteindelijk bepaalt de Douane of het voertuig aan alle eisen voldoet om hier gebruik van te kunnen maken.

Meer weten over BTW bij het importeren van een auto?

Als je meer informatie wilt kun je altijd contact met ons opnemen. Vooral als het een bijzondere situatie betreft kan het een ingewikkeld verhaal worden. Graag helpen wij je als je meer vragen hebt over de belastingen bij het importeren van een auto, motor of camper.

Verder lezen over dit onderwerp? Ga dan naar deel twee van deze blog!