Btw, bpm, invoerrechten, bijtelling. Alles over belastingen als je een auto importeert.

Deel 1 van ''Alles over belastingen als je een auto importeert'' gelezen? Dan gaan we in deze blog verder met deel 2!

Buitensporige luxebelasting

In de jaren 60 van de vorige eeuw werd het btw tarief vastgesteld op 12%. Dit zorgde ervoor dat auto’s en andere luxe artikelen een prijsverlaging zouden krijgen. Om dat te voorkomen verzon de overheid een tijdelijk speciaal belasting tarief voor “buitensporige luxe” producten.

Deze tijdelijke belasting is echter nooit meer opgehouden te bestaan en in 1992 is dat bpm geworden; belasting personenauto’s en motorrijwielen. Voor alle auto’s, motoren, bestelauto’s en campers in Nederland moet bpm betaald worden. Dit geldt ook voor Nederlands ingezetene die met een buitenlands kenteken op de Nederlandse weg rijden. Bestelauto’s voor ondernemers vallen onder een vrijstellingsregeling, net als bepaalde voertuigen voor gehandicapten vervoer die onder bepaalde voorwaarden de bpm kunnen terug krijgen.

Intracommunautaire levering

Binnen Europa zijn er afspraken gemaakt om de levering van goederen te vereenvoudigen. Bij de facturatie is het mogelijk om de btw te verleggen naar het land van de afnemer. Dat betekent dat er 0% btw gefactureerd wordt en de koper de btw in zijn land betaalt. Dat kan alleen als beide partijen een btw-nummer hebben.

Voor de btw gelden deze landen als een EU land waarbinnen intracommunautaire levering mogelijk is: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (incl. Balearen), Tsjechië, Verenigd Koninkrijk (incl. Man) en Zweden.

Vaticaanstad, San Marino en Andorra zijn voor de btw niet-EU-landen. Deze gebieden kunnen dus niet btw vrij leveren. Het Verenigd Koninkrijk valt in ieder geval tot een eventuele Brexit nog onder deze regeling.

Voor bestelauto’s, campers en motoren geldt dit niet. Daarbij is nog steeds de netto catalogusprijs (de prijs zonder belastingen) de basis voor de hoogte van het bpmbedrag en is de CO2 uitstoot niet van belang. Voor bestelauto’s is dit op dit moment 37,7% van de netto catalogusprijs, verminderd met € 1.283,- voor benzine en vermeerderd met € 273,- voor diesels.

Motoren betalen 9.6% als de netto catalogusprijs onder € 2.134,- is. Bij een netto catalogusprijs vanaf € 2.134,- betaal je 19,4% verminderd met € 210,-.

Alle historische en huidige bpm tarieven vind je op de site van de Belastingdienst!

Bpm voor importauto’s, motoren, campers en bestelauto’s

Voor alle voertuigen moet in Nederland bpm betaald worden. Dit geldt ook voor importauto’s. Als je een nieuwe auto importeert moet je het volledige bpm bedrag (bruto bpm) betalen op basis van de CO2 uitstoot. De bpm bereken je dan aan de hand van het huidige bpm tarief.

Als je een gebruikte auto importeert hoef je niet het volledige bedrag te betalen. Dit heeft te maken met het feit dat je niet meer belasting mag betalen dan dat er nog op vergelijkbare auto’s zit. Je mag dan een percentage van het bruto bpm bedrag betalen. Om deze bpm te betalen moet je bpm aangifte doen voordat je met de auto de weg op mag. 

Gebruikte auto en de bpm berekenen

Voor een gebruikte auto mag je gebruik maken van alle bpm tarieven tussen de datum 1e registratie in het buitenland en de datum dat je bpm aangifte gaat doen. Dit betekent dat als je een auto van 2014 importeert, je alle bpm tarieven tussen 2014 en nu mag gebruiken voor de berekening van de bruto bpm voor je bpm aangifte. Je mag namelijk uitgaan van het laagste bruto bpm bedrag. Dit kan dus een ingewikkelde rekensom worden (waar wij je goed bij kunnen helpen).

De leeftijd bepaalt welk percentage van de bruto bpm je mag afhalen zodat er een bedrag over blijft die je moet betalen aan de Belastingdienst. Dit percentage kun je op drie manieren berekenen:

  • Op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel van de Belastingdienst. Hierbij wordt er per maand dat de auto oud is een vast percentage in mindering gebracht
  • Op basis van een erkende koerslijst. Hierbij wordt het percentage berekend aan de hand van de werkelijke waarde van de auto in een koerslijst
  • Op basis van een taxatierapport. Hierbij wordt het percentage berekend aan de hand van de werkelijke waarde van de auto die bepaald wordt door een taxateur

Meer over deze drie manieren vind je op onze website: bpm bij import bepalen.

Nieuw of gebruikt voor de berekening van de bpm

Voor het betalen van eventuele btw bestaat er een voorwaarde wanneer een voertuig wordt gezien als nieuw of bijna nieuw als deze jonger is dan 6 maanden of minder heeft gereden dan 6.000km. Voor bpm is nieuw of gebruikt ook van belang.

Voor een nieuwe auto moet namelijk de volledige bruto bpm betaald worden op basis van het meest recente bpm tarief. Voor een gebruikte auto mag je dus een bepaald percentage er vanaf halen. Wat nieuw is en wat gebruikt is voor de bpm is nog steeds niet helemaal bepaald. In ieder geval niet zo duidelijk als bij btw.

Om te bepalen of een auto nieuw of gebruikt is voor bpm zijn er 2 belangrijke kenmerken; de datum 1e registratie en het feit dat de auto gebruikt is. Een auto moet een duurzame 1e registratie hebben en daadwerkelijk gebruikt zijn, dus kilometers op de teller hebben. Maar hoeveel dan? In een recente uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam wordt 1.000 kilometer als ondergrens aangegeven.

Daarvan uitgaande kun je dus zeggen dat een auto gebruikt is voor de bpm als deze een 1e registratie heeft in het buitenland en minimaal 1.000 kilometer heeft gereden. Dan mag je gebruik maken van één van bovenstaande manieren voor het bepalen van het afschrijvingspercentage. Heeft de auto geen kilometers en alleen een 1e registratie dan is deze nieuw en moet je de volledige bruto bpm betalen.

Bpm betalen

Als je het bpm bedrag hebt berekend en je wilt in Nederland gaan rijden dan moet je bpm aangifte doen. Dit geldt voor alle auto’s, motoren, campers, bedrijfsauto’s en andere voertuigen waarvoor bpm betaald wordt. Ook als er geen bpm meer op zit (op basis van de forfaitaire tabel is dat na 17 jaar en 6 maanden) moet je nog het bpm formulier invullen en opsturen.

Nadat je de bpm hebt berekend, aangegeven en betaald mag je in Nederland met de auto de weg op. Daarvoor moet je wel eerst nog naar de RDW.

Meer weten over bpm bij het importeren van een auto, motor, camper of bestelauto?

Als je meer informatie wilt kun je altijd contact met ons opnemen. Vooral als het een bijzondere situatie betreft kan het een ingewikkeld verhaal worden. Graag helpen wij je als je meer vragen hebt over de belastingen bij het importeren van een auto, motor of camper.