Niet vergeten; op 1 juli 2020 verandert de bruto bpm berekening

Op 18 november vorig jaar hebben wij al een artikel geschreven over de invoering van de nieuwe bpm tabel vanaf 1 juli 2020. Wat betekent dit voor de bpm en voor de huidige voorraad nieuw en gebruikt? Wij leggen het uit. 

Ondanks de coronacrisis en de autoverkopen die ook in Nederland enorm gedaald zijn lijkt dit gewoon door te gaan. De Bovag en de RAI Vereniging zijn er nog voor aan het pleiten om de nieuwe tabel uit te stellen tot 1 januari 2021. De politiek is gevraagd om de nieuwe tabel later in te voeren, omdat de branche er nog niet klaar voor is volgens de Bovag en de RAI Vereniging. Als de nieuwe bpm tabel op 1 januari 2021 pas van toepassing wordt, geldt onderstaande uitleg nog steeds. De datum “1 juli” verandert dan alleen naar “1 januari”.

Nieuwe bpm tabel 

Inmiddels zijn we gewend aan de WLTP en de dubbele waarden van de CO2 uitstoot op een CVO bij het importeren van een auto. Tot 1 juli mag er nog gebruik gemaakt worden van de huidige bpm tarieven en wordt de bruto bpm berekend op basis van de NEDC uitstoot.  

Vanaf 1 juli 2020 moet er voor nieuwe, ongeregistreerde auto’s gebruik gemaakt worden van de nieuwe bpm tarieven. De bruto bpm wordt dan berekend op basis van de CO2 waarde volgens de WLTP. 

Snel het verschil berekenen van de bruto bpm tussen de WLTP tabel en de NEDC tabel? Bekijk de bpm calculator op basis van zowel WLTP als NEDC. 

Een gebruikte auto importeren en de nieuwe tabel

Voor een gebruikte importauto blijft gelden dat je altijd gebruik mag maken van de meest gunstige bpm tabel tussen de datum 1e registratie en de datum van de bpm aangifte.  

Een voorbeeld. We doen bpm aangifte op 15 juli 2020 voor een Audi A3 Limousine 35TFSI van 14 november 2019 met 4.500km op de teller. Deze auto heeft een CO2 uitstoot van 118g/km (NEDC 2.0) volgens het CVO. Op basis van WLTP is de CO2 uitstoot 142g/km.  

De berekening is dan:
Bruto bpm in 2019  € 4.955,-
Bruto bpm voor 1-7-2020  € 5.342,-
Bruto bpm vanaf 1-7-2020 € 5.162,-

Voor deze auto gebruiken we dus de bruto bpm van 2019 voor de berekening van de te betalen bpm op de bpm aangifte. 

Een nieuwe auto importeren en de nieuwe tabel 

Als je een nieuwe auto importeert zonder datum 1e registratie dan maak je altijd gebruik van de op dat moment geldende bpm tabel. Zodra je dus na 1 juli een nieuwe auto importeert, dan bereken je de bruto bpm altijd op basis van de WLTP. 

Een auto kan ook “nieuw” zijn voor de bpm berekening als deze wel een datum 1e registratie heeft. Daarover schreven wij eerder al een blog. Op dat moment bereken je de bpm dus ook op basis van de WLTP en de nieuwe bpm tabel. 

Overgangsregeling gebruiken voor de bpm berekening 

Bij de overgang naar een nieuwe bpm tabel kun je altijd gebruik maken van de overgangsregeling. Op de website van de Belastingdienst vind je meer informatie over de overgangsregeling.

Op 1 mei 2020 heeft de Hoge Raad nog een uitspraak gedaan over deze overgangsregeling. In dit geval kan dit betekenen dat je de eerste 2 maanden na de ingang van de nieuwe bpm tabel (WLTP) nog op basis van de oude tabel (NEDC) de bpm kunt berekenen. 

Ingewikkeld? Ja dus, maar daarbij kunnen wij je helpen. Neem contact met ons op voor het beste advies.