Zoals ieder jaar gaan er ook op 1 januari 2022 weer wat zaken wijzigen op het gebied van de import en bijtelling van auto’s, motoren, campers en andere voertuigen. Vanaf 1 januari 2022 wijzigt de bpm tabel voor het berekenen van de bpm, wijzigt het moment van het zogenaamde belastbaar feit bij bpm aangifte voor een importvoertuig, én wijzigt de bijtelling voor elektrische auto’s.

BPM tabel vanaf 01/01/2022

De bpm tarieven wijzigen ieder jaar. Ook dit jaar worden de verschillende tarieven weer aangepast. Het bpm bedrag per gram CO2 gaat omhoog. Ook wordt de dieselauto weer zwaarder belast met een hogere dieseltoeslag. Hieronder de tabel van 2021, en daaronder die van 2022. Alle bpm tabellen vindt u hier.

Tabel 1-1-2021

   
       

Bij een CO2-uitstoot vanaf

En tot

Dan berekent u de belasting als volgt:

• Trek van de CO2‑uitstoot van de auto de waarde uit kolom 1 af.

• Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.

• Tel hier het bedrag uit kolom 3 bij op.

 

I

II

III

IV

0 gram/km

86

€ 366

€ 1

86 gram/km

111

€ 458

€ 60

111 gram/km

155

€ 1.958

€ 132

155 gram/km

172

€ 7.766

€ 216

172 gram/km

-

€ 11.438

€ 432

De dieseltoeslag is € 83,59 per gram CO2‑uitstoot boven de 78 gram CO2‑uitstoot per kilometer.

 

Tabel 1-1-2022

   
       

Bij een CO2-uitstoot vanaf

En tot

Dan berekent u de belasting als volgt:

• Trek van de CO2‑uitstoot van de auto de waarde uit kolom 1 af.

• Vermenigvuldig de uitkomst met het bedrag uit kolom 4.

• Tel hier het bedrag uit kolom 3 bij op.

 

I

II

III

IV

0 gram/km

84

€ 376

€ 1

84 gram/km

109

€ 460

€ 62

109 gram/km

152

€ 2.010

€ 137

152 gram/km

168

€ 7.901

€ 224

168 gram/km

-

€ 11.485

€ 448

De dieseltoeslag is € 86,67 per gram CO2‑uitstoot boven de 75 gram CO2‑uitstoot per kilometer.

 

Wijziging datum belastbaar feit bij bpm aangifte

Vanaf 1 januari 2022 verandert de datum van het belastbaar feit bij het importeren van een voertuig. Tot eind van dit jaar is het belastbaar feit de datum dat de auto tenaamgesteld wordt. Dat is het moment van het bepalen van de hoogte van het bpm bedrag.

Vanaf 1 januari aanstaande (2022) verandert die datum naar de datum van de RDW keuring. We hebben daar al eerder een uitgebreid bericht over gemaakt.

Voor de meeste bpm aangiften verandert er niet zoveel, tenzij de auto in de bedrijfsvoorraad van een autobedrijf wordt gezet en niet direct tenaamgesteld wordt. Voorheen kon je dan het verschil terugvorderen tussen de datum van de bpm aangifte en de datum van tenaamstelling door bezwaar te maken.

Ook was het mogelijk om als autobedrijf met een zogenaamde 'artikel 8 vergunning' voor de bpm deze extra afschrijving toe te passen op de voorraad. Het betalen van de bpm vond plaats in de maand na de tenaamstelling voor bedrijven met een 'artikel 8 vergunning'. Tot die tijd kon men afschrijven op de bpm. Dat vervalt per 1 januari aangezien nu de datum van het belastbaar feit voor (of gelijk is aan) de datum van de bpm aangifte.

Voor de autobranche heeft dit dus een behoorlijke impact op de liquiditeit.

Bijtelling personenauto's 2022 

Het bijtellingspercentage voor iedere auto met een datum 1e toelating in 2021 is 22% over de catalogusprijs incl. btw en bpm, voor zowel een personenauto (geel-kenteken) als een bedrijfsauto (grijs-kenteken). Volledig elektrische auto’s krijgen een korting van 10% hierop en betalen over de eerste € 40.000,- van de catalogusprijs 12% bijtelling en alles daarboven 22%.

Voor elektrische auto’s met een datum 1e toelating in 2022 wijzigt de korting naar 6%. Dit betekent dat een elektrische auto 16% bijtelling heeft in 2022 over de eerste € 35.000,- van de catalogusprijs  (5.000,- lager dus dan in 2021) en alles daarboven is 22% bijtelling.

Het bijtellingspercentage wordt altijd bepaald door de datum 1e toelating van het voertuig. Dat is dus niet altijd de datum 1e registratie in Nederland. Bij een importauto kan dat ook de datum van de 1e toelating zijn in een ander land.