Nieuw jaar, nieuwe bpm tabel en nieuw bpm formulier

Als sinds 2009 worden ieder jaar op 1 januari (en soms nog wat vaker) de bpm tarieven opnieuw vastgesteld. Ook op 1 januari 2021 zijn er weer nieuwe tarieven vastgesteld. De bpm tabel is dus veranderd en ook is het bpm formulier gewijzigd. Wat betekent dat voor de bpm berekening in 2021 voor nieuwe auto’s en importauto’s?

De laatste (en belangrijke) wijziging van de bpm tarieven was op 1 juli 2020. Toen was de overgang van de tabel op basis van NEDC naar een tabel op basis van de WLTP-methode.

Hieronder staat een overzicht van de verschillende tarieven vanaf 2019.

Vanaf 1 juli 2020 zijn de grenzen van de CO2 schijven behoorlijk omhoog gegaan, terwijl de bedragen per g/km CO2 niet veel veranderde. Dat komt doordat de gemiddelde WLTP uitstoot hoger is dan de gemiddelde NEDC uitstoot. Als die grenzen niet waren aangepast, was het bpm per auto dus veel hoger geworden. Echter zien we nu dat die langzaam weer naar beneden gaan.

Wat betekenen de nieuwe bpm tarieven van 2021?

Om te verduidelijken wat dit betekent voor de bruto bpm van een auto staan hieronder een aantal voorbeelden van rekensommen waarin we 2020 (WLTP) vergelijken met 2021 (WLTP). Dit betreft nieuwe auto’s zonder een datum 1e toelating.

BMW 118i
CO2 uitstoot (WLTP): 129 g/km
1e toelating in 12-2020 bruto bpm € 3.550,-
1e toelating in 01-2021 bruto bpm € 4.334,-

Peugeot 108 1.0 e-VTI
CO2 uitstoot (WLTP): 110 g/km
Registratie in 2020 bruto bpm € 1.596,-
Registratie in 2021 bruto bpm € 1.898,-

Porsche Carrera 4s Targa
CO2 uitstoot (WLTP): 243 g/km
Registratie in 2020 bruto bpm € 37.018,-
Registratie in 2021 bruto bpm € 42.110,-

Volvo XC40 - 1.5 T5 Recharge (PHEV)
CO2 uitstoot (WLTP): 48 g/km
Registratie in 2020 bruto bpm € 1.978,-
Registratie in 2021 bruto bpm € 1.992,-

Zoals te zien is worden auto’s zonder elektrische (hulp) aandrijving weer behoorlijk veel duurder. Voor plugin-hybrides (PHEV) verandert er niet zo veel en voor volledig elektrische auto’s blijft de bpm € 0,- in 2021.

Ook weer een nieuw bpm formulier

Zoals bij iedere bpm wijziging is ook het bpm aangifteformulier weer gewijzigd. Het nieuwste formulier is te downloaden via de website van de Belastingdienst.

Het belangrijkste wat opvalt aan het nieuwe formulier, is dat het energielabel weer op het formulier staat bij de historische bpm in rubriek 8B op pagina 4. Waarschijnlijk heeft dat er mee te maken dat het formulier nu “zelf” berekent wat het meest gunstige tarief is en dit invult. Vanaf 2011 heeft dit label al geen invloed meer op de bpm. Als een auto van na 2010 geïmporteerd wordt heeft dat vakje dus geen invloed op de bpm (en op auto’s van voor 2011 waarschijnlijk ook niet zoveel meer).

Meer weten?

Wilt u de meest gunstige bpm weten van uw importauto, heeft u hulp nodig bij het invullen van het bpm formulier of heeft u een andere vraag? Neem dan contact met ons op.